Példák a forráselemzésre
Szöveg
Nemzetiségek Magyarországon. Értelmezd a törvények szövegét a kérdések segítségével!
68. § (1) A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és etnikai kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.
(2) A Magyar Köztársaság védelemben részesíti a nemzeti és etnikai kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket a közéletben, saját kultúrájuk ápolását, anyanyelvük használatát, az anyanyelvű oktatást, a saját nyelven való névhasználat jogát.
(3) A Magyar Köztársaság törvényei az ország területén élő nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletét biztosítják.
(4) A nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos önkormányzatokat hozhatnak létre.
(5) A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. ( A Magyar Köztársaság Alkotmányából)
E törvény értelmében nemzeti és etnikai kisebbség (a továbbiakban: kisebbség) minden olyan, a Magyar Köztársaság területén legalább egy évszázada honos népcsoport, amely az állam lakossága körében számszerű kisebbségben van, tagjai magyar állampolgárok és a lakosság többi részétől saját nyelve és kultúrája, hagyományai különböztetik meg, egyben olyan összetartozás-tudatról tesz bizonyságot, amely mindezek megőrzésére, történelmileg kialakult közösségeik érdekeinek kifejezésére és védelmére irányul. (1993.évi LXXXVII., kisebbségi törvény)
· A probléma megfogalmazása:
Milyen kérdést vizsgálunk a szöveg segítségével? A magyarországi nemzetiségek jogállásának rendezése.
· Elemzés-
formai:
szerző: Ki adta ki a törvényszövegeket?
Az alkotmányt (1989), és a kisebbségi törvényt (1993) a parlament hagyta jóvá.
forrás: Mikor keletkezett a szöveg? Milyen szövegtípusról van szó?
A két forrás a rendszerváltáshoz kapcsolható. Hivatalos, jogi szövegtípusok.
címzett: Kihez szól a szöveg?
A törvények az állampolgároknak szólnak, elsősorban az érintett kisebbségeknek.
tartalmi: Mi a szöveg alapgondolata? Mik a kulcsfogalmai?
A szöveg meghatározza a kisebbségek körét, kimondja, hogy a kisebbségek államalkotó tényezők, és saját képviseletet alkothatnak. Kulcsfogalmak: nemzeti és etnikai kisebbség, nyelvhasználat, önkormányzat.
·Aktuális kontextus Milyen összefüggésbe helyezhető a forrás?
A rendszerváltást követően a politika rendezni kívánta a kisebbségek jogi helyzetét.
· Értelmezés
szerző: Mi a szerző szándéka?
A politikai döntéshozók, a parlament szándéka a jogi alapok megteremtése.
forrás: Mennyire hiteles? Tartalmaz ellentmondásokat?
A forrás hiteles szöveget képvisel, ellentmondás a szabályozás elvi megfogalmazása, és gyakorlati megvalósítása között van.
címzett: Milyen hatást szeretne a szöveg a címzettnél elérni?
A kisebbség megnyugtatására szolgál, hovatartozásuk megvallására késztet.
· Értékelés Előbbre visz a probléma megértésében? Mennyire aktualitás a szöveg?
A kivonatos forrásból megismerjük a kisebbségek körét, és legalapvetőbb jogaikról szerzünk információkat. Aktualitást az új alkotmány változtatásai jelentik.
Fénykép
·A probléma megfogalmazása: Milyen kérdés vethető fel a kép kapcsán?
A környezeti katasztrófák okai, a klímaváltozás tragikus következményei
· Elemzés- formai: Mi látható a képen? Hol és mikor készült a kép? Milyen a kép technikája (perspektíva, beállítás)?
Bangladesben készült az 1990-es években egy árvízi katasztrófát követően. A kép beállításával nagy teret fog át érzékeltetve a katasztrófa kiterjedését. A távolság miatt nem érezhető az emberek személyes sorsa.
tartalmi: Mi a kép témája? Milyen célból készült?
Témája az ember kiszolgáltatottsága környezetének. A szegény országok magukra maradása.
· Aktuális kontextus: Milyen kontextusba helyezhető a kép?
Az utóbbi évtizedek nagy természeti csapásai közé sorolható ez a tragédia. A romló környezeti viszonyok egyik tragikus példája.
· Értelmezés: Mi a fotós szándéka?
Célja a figyelemfelkeltés. Segítségért, támogatásért kiált. Elvárja, hogy a világ felkészüljön a hasonló katasztrófák elkerülésére.
· Értékelés: Milyen hatást akar elérni? Mi a végkövetkeztetés kérdésünket illetően?
A kép sokkolni akar, az emberiséget józan gondolkodásra késztetni. A kép tovább gondolásra késztet, sokkolóan mutatja be a katasztrófát.
Karikatúra
· A probléma megfogalmazása: Milyen kérdésről szól a karikatúra?
A karikatúra a világ térségeinek egymásra utaltságára, a globalizációra utal.
· Elemzés- formai: Mikor készült a rajz? Milyen személyeket, tárgyakat, ismerünk fel? Milyen eszközöket használ?
A rajz az 1990 években készült. A gazdag Észak és a szegény Dél az akasztófa árnyékában. Észak életképtelenné válik Dél munkája nélkül, Dél pedig Észak tőkéje nélkül. Ha egyikük elbukik, magával rántja a másikat is.
tartalmi: Mi a témája? Mi a központi mondanivalója? Mit jelentenek az egyes eszközök? Milyen kérdések maradtak nyitva?
A központi mondanivaló: ellenségeskedés helyett együttműködés szükséges. Ha ez nem valósul meg, annak katasztrofálisak a következményei. Kérdés, hogy mikor és miért húzza ki a talajt Dél Észak lába alól.
· Aktuális kontextus: Milyen kontextusba helyezhető a kép?
Mai világunk minden történése, eseménye a világ egészére tartozik.
· Értelmezés: Mi a rajzoló szándéka? Ki mellett áll a rajzoló? Mit lát másként a rajzoló? Miben túloz? Mennyiben adja vissza a valóságot?
A karikatúra a globalizáció hatásaira hívja fel a figyelmet. A rajzoló aggódik a jövő miatt, ez a világ nincs messze a végtől. A helyzet súlyossága miatt nem túloz a karikatúra.
· Értékelés: Mi a kérdésre adott végső válasza? Hogyan értékelhető mai szemmel?
A karikatúra megoldást, párbeszédet sürget. A helyzet alapvetően nem változott, az önös érdekek máig a közérdek előtt vannak.
Plakát
· A probléma megfogalmazása: Milyen kérdést vet fel a plakát?
A szegénység kiszolgáltatottságát ábrázolja. (Meddig) lehet így élni?
· Elemzés- formai: Mit ábrázol? Milyen szövegrészei vannak? Melyik célcsoportnak szól? Milyen eszközöket használ (írás, tárgyak, személyek, szimbólumok, színek, perspektívák, arányok)?
Szűkös élelem, szerény tárgyak, egyszerűség látható. A felirat a bizonytalanságot sugallja. A plakát a témát bemutató kiállításra hív. A szegénységről éppen a legszükségesebb dolgok hiánya árulkodik. A plakát egyszerű eszközökkel él.
tartalmi: Mi a témája? Mi az üzenete? Hogyan függ össze kép és szöveg?
A téma a társadalom alsó rétegének helyzetét ábrázolja. A felirat egyértelművé teszi a képi ábrázolást.
· Aktuális kontextus: Milyen összefüggésbe helyezhető a plakát?
Az elesettség kapcsán gondolhatunk a rendszerváltás, a globalizáció, a verseny veszteseire.
· Értelmezés: Mi az alkotó szándéka? Milyen hatást akar kiváltani?
A plakát az elesettekre irányítja a figyelmet. Együttérzést és megértést vár el.
· Értékelés: Milyen az összkép a kérdést illetően? Jól sikerült a plakát? Elérte célját?
A plakát figyelemfelkeltésre alkalmas, jól rögzíthető mondandóval. Ezt a létformát ma is társadalmi közöny övezi.
Statisztika
· A probléma megfogalmazása: Milyen kérdést tárgyal a statisztika?
A diagramok az Unió költségvetését mutatják. Kérdés, hogy mire költi a pénzt az Unió?
· Elemzés- formai: Milyen formában ábrázol? Kinek szánták a forrást? Milyen a forrás felépítése?
A kördiagram a különböző színek használatával hangsúlyozza az arányokat. (a zöld, ill. piros dominancia egyértelmű)
tartalmi: Mi a témája? Milyen egységeket használ (abszolút/ relatív értékek)? Milyen információkat (összefüggések, különbségek, hasonlóságok, folyamatok) kapunk?
A téma az Unió anyagi előnyeinek bemutatása. A legtöbb bevétel a hozzájárulásokból van, a legnagyobb költségek a mezőgazdaságban vannak. Százalékosan látjuk az összegeket, csak relatív értéket kapunk.
· Aktuális kontextus: Milyen összefüggésbe illeszthető a statisztika?
A statisztika a pénzügyi visszaélések elkerülésére készült.
· Értelmezés: Mi a készítő szándéka? Miről nem ad felvilágosítást? A szándék az Unió állampolgárainak tájékoztatása, megnyugtatása. Az elszámolás jelzi, megbízhatunk pénzügyeink kezelőiben. Hiányzik a kiadás és bevétel összegeinek összevetése.
· Értékelés: Mi a kérdésre adott végső válasza? Alkalmas a forrás a kérdés megválaszolására?
A forrás jól érthetően informál a bevételekről és a kiadásokról. Az összegszerű megjelenítés a szakembereknek sokat mondhatna.
Táblázat
- A probléma megfogalmazása: Mit mutat a táblázat?
A táblázat az urbanizáció XX. századi változásait mutatja.
- Elemzés- formai: Melyik időszakra ad információkat? Milyen egységeket használ?
Majdnem egy teljes évszázad változásait láthatjuk. Százalékos arányokban adja meg a három településtípus népességének nagyságát.
tartalmi: Mit mond, miről ad felvilágosítást? Mi magyarázza a változásokat?
A főváros szerepének növekedése, és országos jelentősége látható. A városi lakosság száma folyamatosan nő, a falusi csökken. Magyarázat a városi munkahelyekben, és az agrárszektor gyengülésében van.
- Aktuális kontextus: Milyen események állnak a háttérben?
A változások hátterében a gazdaság átalakulása, a városi szolgáltatások előnyei vannak.
· Értelmezés: Pozitív, vagy negatív irányú a változás? Milyen következményei vannak a változásoknak?
A változás nem kedvező a pusztuló vidék, elhagyott falvak miatt. A falvak kilátástalan helyzetbe kerültek, a városok egyre kevésbé képesek kiszolgálni a megnövekedett lakosságot.
· Értékelés: Milyen összefüggésbe helyezhető a táblázat?
A táblázat erre a negatív folyamatra figyelmeztet, ha a trend nem változik, zsúfolt embertelen városokba tömörül a lakosság, miközben a vidék teljesen leépül.