Az olimpiász tanulságai
Ez év augusztusában csodálatos boldogságözön szakadt Pannónia zsibbadtságaira. A napilapok, a hetilapok, a havi lapok mámorosan, visongva járták a győzelmi táncot. A távírók és telefondrótok kiizzottak az Állam legfőbb hatalmasainak szerelmes üzeneteitől. A tömegek gyúlt arccal verődtek a rádió hangszórói köré. Egy óriási üstként fortyogott az egész Hungária. Beütött a magyar boldogság évezred óta áhított európai szürete! Csík gyorsabban kapálózott, mint Jusa, Csák túl finn-ugrotta a világot, Harangi keményebben vágott állon, mint a japán! Az új sport-mitológia már lekörözi a görög, a keresztény és a többi mitológiát. Mit számít az, hogy a Dunántúlon a klérus, az idegen bankokrácia birtokainak árnyékában egymillió magyar járja a nincstelenség mindennapi haláltáncát. Az elhulló magyar paraszt helyére előnyomulnak a németség éhes csapatai, pártfogolt győztesei. Hiába a jajgatás, a segélykiáltások, a boksz, a rúgás, a lihegés elállják Hungária füleit. Dögöljenek meg, ha nem tudnak élni, hiszen még vizipólozni sem tudnak. A magyar írót, szobrászt, festőt a mindenpercnyi szenvedés halálig tartó mártíromsága kíséri. Kapitalista zsiványság kitalálta, hogy az alkotó szellemnek dopping a nyomorúság, mert jólétben ellankadnak ezek az erők. A magyar Géniusz már születésével benevez az éh-halál Olympiászra. Ő az, aki bemutatja az emberi végzet egyetemes legmélyebb arcait, új látással az emberi lélek dolgait, az élethit örök kátéját. Nincs ez olyan, mint egy magasba szökellés, nem ér annyit, mint egy birkózás, vagy a kardcsapat győzelme?
Mit jelent ez a sztárokra utazó sportkultusz a testben és lélekben emberré teljesülő egyén számára?
1. Jelenti az egészséges testet az egészséges lélek számára? A sportsztárrá válás a testnek álladó, súlyos tréninget jelent. Bizonyos sajátos testi folyamatok agyonismétlése megtöri a test egészséges harmóniáját, túlfejlődéseket, visszafejlődéseket idéz elő egyes szervekben. A szívtágulás, tüdőtágulás visszértágulás a leggyakoribb kísérői a túlzó testi életnek. Igen gyakran a test már a harmincas évek elején megroskad. Tévedés az is, hogy az ilyen túlhajszolt sportban menedéket lehet találni a nemi ösztönök ellen. Nemi életünk akkor egészséges, ha tudattalanul követi a test élet egészséges ritmusát.
2. Jelent valamit a nemzet védelmének ez a sportőrület? Az ilyen testkultusz primadonna lelket nevel. A háborút pedig legfőképpen a lélekkel nyerik meg. A háború viselésére a munka és mindennapi küzdelmekben edzett, pólótlan, futballtalan népi bakák alkalmasak. 3. Mit jelent a sportkultusz a léleknek? Aki minden nap, órákon át a testét edzi, annak lelki képességei elcsenevészesednek, testi folyamatokba fulladnak. Krisztus arra hívta fel az embert, hogy törekedjen a tökéletességre, nem arra, hogy minél ügyesebb legyen. Egy borzasztóan keresztény kor így értelmezi ezt?
Mindez az ember csődjét jelenti:
1. Egy irtózatos történelmi szádizmus szabadul rá az emberiségre. Azok a fiatal tömegek, melyeket az átgázolás, lerúgás, leöklözés pszichózisára nevelnek, ezt magukkal viszik az életharc más területeire is. Eldurvult azóta a közéleti harc, és a nemzetközi politika is. A keresztény valláserkölcsi alapon nyugvó társadalom öklöz, tapos, tipor.
2. A sportkultusz megöli az Anyát. A testkultusz elmérgezi a nőt, az emberi lélek fakadó forrását. Nem nélküli sportlény lett, elgázolásra lihegő nem-ember arccal.
3. Micsoda életbeindítás ez az ifjúság számára. Miért vesse magát a világszellem emlőire, miért szívjon lelkévé tudást, szépséget, s a küzdő ember végtelen szeretetét. Azért menjen a szellem, a tudás, a szépség, a gondolat útjára, hogy az élet örökös félrelököttje legyen? Egy jól irányzott ökölcsapás, egy ügyes rúgás több előrelépést jelent, mint bármilyen szellemi erőfeszítés.
4. A veszett sportkultusz tatárjárás a kultúra ellen. Az állam legfőbb hatalmasai, a sajtó, a kultúra hivatalos vezetői vonják el a figyelmet a szellem nagy erőfeszítéseitől. Így a tömegek sem a magyar lélek mély megnyilatkozásaihoz tódulnak. Elvész a szelíd humanizmus, a közéletben a vetélytárs legázolása az egyetlen törvény.
5. Az ember végső csődje a torz kiválasztás. A vak testkultusz kulturálatlan, lelke-ölt vad izomállatok acélszervezetű rohamcsapatait fogja szállítani a közélet kalandorainak, hogy átgázoljanak mindenen, ami kultúra, ami igazság, ami emberi. Máshogy volt ez a görögöknél. A görög testkultusz szellemi tény volt, a test benevelése az erkölcsi erők, a szépség, a gondolat harmóniájába. A testet úgy kell szeretni, hogy általa a lélek is teljesebb, szebb legyen. Nem sztárt, hanem teljes embert kell nevelni. Mi a titka a mai sportőrületnek? Először is nagy-nagy üzlet. A teli kassza a döntő érv, torzulhat az ifjúság, visszaeshetnek a tömegek a barbárságba, akkor is jó üzlet. Másrészt ez lett a kultúrát és munkát kerülők szenvedélye. A harácsolóké, az ingyenélőké, akik műveletlen lelküknek ebben találnak táplálékot. A minden ősi adottságában szabadon és harmonikusan fejlődő teljes ember ellen minden merénylet bűn. Akár szellemi, akár testi téren követik el.
Szabó Dezső " Az olimpiász tanulságai" in "Az egész látóhatár", Püski kiadó, Budapest, 1991